(‘Science UPSR Year 5 Microorganims
Reproduce and Grow (No. 1) SUGGESTED ANSWERS’)
Fikir! (‘think!’) :
Fakta Sains (‘Science facts’)
1. Mikroorganisma boleh membiak dan
bertumbuh.
(‘Microorganisms
can reproduce dan grow.’)
2. Keadaan yang sesuai untuk
mikroorganisma membiak adalah udara, air, nutrien, suhu yang sesuai dan
keasidan yang sesuai.
(‘Conditions
for the growth of microorganisms are air, water, nutrients, suitable
temperature dan suitable acidity.’)
Sekumpulan murid
menyiasat tentang perubahan sepotong roti, selepas dibiarkan di dapur selama
dua belas hari. Keputusan penyiasatan adalah seperti dalam gambar rajah di
bawah.
(‘A group of pupils investigated the changes of a bread, after being left
in the kitchen for twelve days. The result of the investigation is shown in the
diagram below.’)
Fikir! (‘think!’) :
Kenalpasti dulu pemboleh ubah – pemboleh
ubah.
(‘Firstly,
identify the variables.’)
PEMBOLEH UBAH BERGERAK BALAS
(PB)/APA YANG DIPERHATI :
(‘Responding variable/What is observed (wto)’)
Bilangan tompok hitam pada roti (‘The number of black patches on the bread’)
Fikir! (‘think!’) :
Cuba cari dalam soalan – soalan terlebih
dahulu.
(‘Firstly,
try to identify from the questions.’)
PEMBOLEH UBAH DIMANIPULASIKAN
(PM)/APA YANG DIUBAH :
(‘Manipulated variable/What is changed (wtc)’)
Bilangan hari penyiasatan (‘Number of day of investigation’)
a) Nyatakan dua maklumat yang
dikumpulkan daripada penyiasatan ini.
(‘State two information gathered from
this investigation’)
Jawapan (‘Answer’) :
Bilangan hari penyiasatan
(‘Number of day of investigation’)
Bilangan tompok hitam pada roti
(‘The number of black patches on the bread’)
b) Tulis satu pemerhatian untuk
penyiasatan di atas.
(‘Write one observation for the
investigation above.’)
Jawapan (‘Answer’) :
Bilangan tompok hitam pada roti
semakin bertambah.
(‘The number of black patches on the bread
increases.’)
Fikir! (‘think!’) :
Membuat pemerhatian; pemboleh ubah
bergerak balas PB/apa yang diperhati dengan sedikit huraian mengenai PB itu.
(‘To
make an observation; responding variable/what is observed (wto) with describe
in detail about wto.’)
c) Nyatakan sebab (inferens)
untuk jawapan kamu bagi soalan di atas.
(‘State the reason (inference) for your
anwer in the question above.’)
Jawapan (‘Answer’) :
Mikroorganisma membiak dan
bertumbuh.
(‘Microorganisms reproduce and grow.’)
Fikir! (‘think!’) :
Ayat inferens tidak perlu dimulakan
dengan pemerhatian, terus berikan inferens. Ini adalah sebab anda mencari
alasan untuk soalan pemerhatian sebelumnya.
(‘The
inference, the sentences no need to start with an observation, just write the
inference only. This is because you writing down the reason for the observation
question above.’)
d) Nyatakan hubungan di
antara apa yang diubah (pemboleh dimanipulasikan) dan apa yang diperhatikan
(pembolehubah bergerak balas).
(‘State the relationship between what is
changed (manipulated variable) and what is observed (responding variable).’)
Jawapan (‘Answer’) :
Semakin bertambah/lama bilangan
hari penyiasatan, semakin bertambah bilangan tompok hitam atas roti.
(‘When the number of day of investigation
increases, the number of black patches on the bread also increases.’)
e) Apakah tujuan
penyiasatan ini?
(‘State the purpose (aim) of this
investigation?’)
Jawapan (‘Answer’) :
Untuk mengkaji hubungan di antara
bilangan hari penyiasatan dan bilangan tompok hitam atas roti.
(‘To investigate the relationship between the
number of day of investigation and the number of black patches on the bread.’)
f) Nyatakan corak perubahan bagi
bilangan tompok hitam pada roti.
(‘State the trend of change in the number of
black patches on the bread.’)
Jawapan (‘Answer’) :
Semakin bertambah
(‘Increased.’)
g) Ramalkan bilangan tompok hitam pada roti pada hari
ke 16.
(‘Predict the number of black patches on the
bread at day twelve.’)
Jawapan (‘Answer’) :
4 tompok hitam
(‘4 number of black patches.’)
h) Apakah kesimpulan yang
boleh dibuat daripada penyiasatan ini?
(‘What conclusion can be made from this
investigation?’)
Jawapan (‘Answer’) :
Mikroorganisma membiak dan
bertumbuh.
(‘Microorganisms reproduce and grow.’)
Fikir! (‘think!’) :
Kesimpulan adalah sama dengan inferens
kerana itu merupakan fakta sains yang dipelajari dalam kelas.
(‘Conclusion
is same as inference because that is the Science facts about microoorganisms
that you have learned in class.’)
Bagus la blogspot ni
BalasPadamTerbaik blog ini..sangat berguna kepada pelajar...
BalasPadamentah le
BalasPadamnyatakan satu hipotesis antara hari dan saiz tompok hitam
BalasPadamTerbaik
BalasPadamHipotesis ape ye
BalasPadamTolong jawab
PadamJangan tengok
BalasPadamsusah nak paham eheheheh
BalasPadamSangat bermanfaat
BalasPadam