Penerangan
(‘Explaination’)
Perhatikan nilai dan
perbezaan pada nombor – nombor....
(‘Look at the value and different in
number ....’)
Perhatikan corak
perubahan pada graf, nilai yang diberi dalam jadual, nyatakan satu persatu.
(‘Observe the patterns of the graph,
figures in the table carefully, state one by one.’)
Merujuk kepada
pemboleh ubah bergerak balas (PB)/apa yang diperhati.
(‘Refers to responding variable/what
is observed (WTO)’)
Bagaimana
hendak menjawab (‘How to answer’)
Jawapan : Semakin bertambah/meningkat,
semakin berkurang/menurun, tidak berubah/sama.
(‘Answer : Increase/going up,
decrease/going down, remains the same/no change’)
JAWAPAN DIBERIKAN MENGIKUT KEHENDAK
SOALAN
(‘Answer given based on the question’)
Contoh (‘Example’):
Apakah corak perubahan
saiz fasa Bulan sepanjang
tempoh penyiasatan ini? (pemboleh ubah
bergerak balas (PB)/apa yang diperhati); jawapan
diberikan mengikut kehendak soalan.
(‘What is the trend of change in the
sizes of the phases of the Moon during this investigation (responding
variable/what is observed WTO); answer given based on the question’)
Bagaimana soalan diajukan (‘How the question asked’)
*Berdasarkan
soalan – soalan sebenar Kertas Sains UPSR (‘As
in the Exact UPSR Science Paper’)
Nyatakan corak
perubahan bagi pemanjangan spring (pemboleh ubah
bergerak balas (PB)/apa yang diperhati).
(‘State the trend of change in the
extension of the spring (responding variable/what is observed WTO)’)
Apakah corak perubahan
saiz fasa Bulan (pemboleh ubah bergerak balas
(PB)/apa yang diperhati) sepanjang tempoh
penyiasatan ini?
(‘What is the trend of change in the
sizes of the phases of the Moon (responding variable/what is observed WTO)
during this investigation’)
Selepas ini, Hipotesis...
Artikel ini adalah HAK CIPTA
TERPELIHARA©imzaroncikgusains
Tiada ulasan:
Catat Ulasan