(‘Science UPSR Year 4 Basic Needs of
Animal (No. 1) SUGGESTED ANSWERS’)
Fikir! (‘think!’) :
Konsep Sains : Keperluan asas haiwan ialah makanan, air, udara dan tempat
perlindungan.
(‘Science Concept : The basic needs
of animal are food, water, air and shelter.’)
TETAPI dalam soalan hanya merangkumi eksperimen mengenai salah satu keperluan
asas haiwan iaitu udara.
(‘BUT in the question only asking
about one the basic need of animals, which is air.’)
Rajah di bawah
menunjukkan 15 ekor berudu dalam sebuah bekas dengan lapisan minyak menutupi
permukaan air.
(‘Diagram below shows 15 tadpoles inside a container with oil layer
covering the surface of the water.’)
Keputusan
penyiasatan dicatatkan dalam jadual berikut.
(‘The result of the investigation is recorded in the Table below.’)
Fikir! (‘think!’) :
Kenalpasti dulu pemboleh ubah – pemboleh ubah.
(‘Firstly, identify the variables.’)
PEMBOLEH UBAH BERGERAK BALAS (PB)/APA
YANG DIPERHATI :
(‘Responding variable/What is observed (wto)’)
Jumlah bilangan berudu yang mati (‘Total number of tadpoles died’)
PEMBOLEH UBAH DIMANIPULASIKAN (PM)/APA
YANG DIUBAH :
(‘Manipulated variable/What is changed (wtc)’)
Masa (‘Time’)
a) Nyatakan dua maklumat yang
dikumpulkan daripada penyiasatan ini.
(‘State two information gathered
from this investigation’)
Fikir! (‘think!’) :
Soalan ini meminta anda menyatakan pemboleh ubah. Mulakan dengan
memberikan jawapan mengikut hiraeki pemboleh ubah iaitu pemboleh ubah dimanipulasi
(PM)/apa yang diubah, pemboleh ubah bergerak balas (PB)/apa yang diperhati
diikuti dengan pemboleh ubah dimalarkan (PMALAR)/apa yang ditetapkan.
Jawapan (‘Answer’) :
Jumlah bilangan berudu
yang mati (‘Total number of tadpoles died’), Masa (‘Time’)
b) Apakah tujuan
penyiasatan ini?
(‘State the purpose (aim) of this
investigation?’)
Jawapan (‘Answer’) :
Untuk mengkaji hubungan di antara
masa dan jumlah bilangan berudu yang mati
(‘To investigate the relationship
between the time and the total number of tadpoles died.’)
c)
(i) Berikan satu sebab
(inferens) mengapa berudu di dalam bekas itu mati.
(‘Give one reason (inference) why the
tadpoles in the container died.’)
Jawapan (‘Answer’) :
Berudu tidak mendapat udara untuk
hidup
(‘The tadpoles did not get air to
live.’)
(ii) Nyatakan satu pemerhatian
untuk menyokong jawapan kamu dalam soalan di atas.
(‘State one observation
to support your answer in the question above.’)
Fikir! (‘think!’) :
Usah berikan jawapan sama dengan pemerhatian dalam soalan.
(‘Don’t
state the same observation as given in the question.’)
Jawapan (‘Answer’) :
Berudu tidak mendapat udara untuk
hidup
(‘The tadpoles did not get air to
live.’)
d) Jika lapisan minyak dibuang,
apakah pemerhatian yang dijangkakan?
(‘If the layer of oil is removed, what is the
expected observation?.’)
Jawapan (‘Answer’) :
Bilangan berudu yang hidup
banyak.
(‘The total number of tadpoles
live more.’)
e) Nyatakan corak perubahan bagi
jumlah bilangan berudu yang mati.
(‘State the trend of change in the total
number of tadpoles died.’)
Jawapan (‘Answer’) :
Semakin bertambah
(‘Increased.’)
f) Apakah hubungan di antara
apa yang diubah (pemboleh dimanipulasikan) dan apa yang diperhatikan
(pembolehubah bergerak balas).
(‘What is the relationship between what is
changed (manipulated variable) and what is observed (responding variable).’)
Jawapan (‘Answer’) :
Semakin bertambah masa
penyiasatan,
semakin bertambah jumlah bilangan
berudu yang mati.
(‘The longer the time of
investigation,
the more the total number of tadpoles died.’)
g) Apakah kesimpulan yang boleh dibuat daripada penyiasatan
ini?
(‘What conclusion
can be made from this investigation?’)
Jawapan (‘Answer’) :
Haiwan memerlukan udara untuk
hidup.
(‘Animals need air tu stay alive.’)
Artikel ini
adalah HAK CIPTA TERPELIHARA©imzaroncikgusains
Terbaik
BalasPadamPemboleh ubah begerak balas
BalasPadam