(‘Science UPSR Year 5 Microorganims
Reproduce and Grow (No. 1)’)
Sekumpulan murid
menyiasat tentang perubahan sepotong roti, selepas dibiarkan di dapur selama
dua belas hari. Keputusan penyiasatan adalah seperti dalam gambar rajah di
bawah.
(‘A group of pupils investigated the changes of a bread, after being left
in the kitchen for twelve days. The result of the investigation is shown in the
diagram below.’)
a) Nyatakan dua maklumat yang
dikumpulkan daripada penyiasatan ini.
(‘State two information gathered from
this investigation’)
Jawapan (‘Answer’) :
b) Tulis satu pemerhatian untuk
penyiasatan di atas.
(‘Write one observation for the
investigation above.’)
Jawapan (‘Answer’) :
c) Nyatakan sebab (inferens)
untuk jawapan kamu bagi soalan di atas.
(‘State the reason (inference) for your
anwer in the question above.’)
Jawapan (‘Answer’) :
d) Nyatakan hubungan di
antara apa yang diubah (pemboleh dimanipulasikan) dan apa yang diperhatikan
(pembolehubah bergerak balas).
(‘State the relationship between what is
changed (manipulated variable) and what is observed (responding variable).’)
Jawapan (‘Answer’) :
e) Apakah tujuan
penyiasatan ini?
(‘State the purpose (aim) of this
investigation?’)
Jawapan (‘Answer’) :
f) Nyatakan corak perubahan bagi
bilangan tompok hitam pada roti.
(‘State the trend of change in the number of
black patches on the bread.’)
Jawapan (‘Answer’) :
g) Ramalkan bilangan tompok hitam pada roti pada hari
ke 16.
(‘Predict the number of black patches on the
bread at day twelve.’)
Jawapan (‘Answer’) :
h) Apakah kesimpulan yang
boleh dibuat daripada penyiasatan ini?
(‘What conclusion can be made from this
investigation?’)
Jawapan (‘Answer’) :
Artikel ini
adalah HAK CIPTA TERPELIHARA©imzaroncikgusains
Tiada ulasan:
Catat Ulasan