Penerangan (‘Explaination’)
Ramalan
apakah pemerhatian di masa hadapan. ... akan berlaku ... .
(‘A forecast of what a future
observation might be. ... will... .’)
Perhatikan
nilai – nilai yang diberi dalam soalan.
(‘Looks at the figures given in the
questions.’)
Mengenal
pasti corak/perubahan bagi pemboleh ubah dimanipulasi (pm) dan pemboleh ubah
bergerak balas (pb).
(‘Identify the pattern/trend of
change for what is changed (wtc) and what is observed (wto).’)
Bagaimana
hendak menjawab (‘How to answer’)
Beri
jawapan dalam nilai yang tetap, bukannya julat. Unit mesti ditulis.
(‘Give answer in fixed figure, not
range. The unit must be written too.’)
Beri
jawapan mengikut kehendak soalan.
(‘Give answer according to the
question.’)
Contoh Soalan dan Jawapan i (‘Example i’):
Tahun 2009, Kertas soalan
Sains, Bahagian B, Soalan no 1 (klon)
(‘Year 2009, Science paper, Section
B, Question no 1 (clone)’)
Memperoleh jawapan daripada gambar
rajah-nombor yang diberi.
(‘Get the answer based on the diagram-number given’)
Rajah menunjukkan
ketinggian adunan yis selepas 30 minit.
(‘Diagram shows the height of the dough after
30 minutes.’)Soalan d (‘Question d’)
Ramalkan ketinggian adunan
itu jika 15 g yis digunakan.
(‘Predict the height of the dough
when 115 g of yeast is used.’)
Jawapan (‘Answer’) :
17 cm
Contoh Soalan dan Jawapan ii (‘Example ii’):
Tahun 2009, Kertas soalan
Sains, Bahagian B, Soalan no 2 (klon)
(‘Year 2009, Science paper, Section
B, Question no 2 (clone)’)
Memperoleh jawapan daripada gambar
rajah yang diberi.
(‘Get the answer based on the diagram given’)
Jadual menunjukkan
keputusan penyiasatan :
(‘The table shows the result of the
investigation’)
Soalan b (‘Question b’)
Ramalkan bilangan ukuran
jika batang mancis ini digunakan untuk mengukur panjang meja.
(‘Predict the number of measurements
if this matchsticks is used to measure the length of the desk.’)
Jawapan (‘Answer’) :
13 batang mancis (’13 matchsticks.’)
Contoh Soalan dan Jawapan iii (‘Example iii’):
Tahun 2005, Kertas soalan
Sains, Bahagian B, Soalan no 1 (klon)
(‘Year 2005, Science paper, Section
B, Question no 1 (clone)’)
Memperoleh jawapan daripada
jadual-nombor yang diberi.
(‘Get the answer based on the table-number given’)
Pemerhatian dicatatkan
dalam jadual berikut :
(‘The observations are recorded in the
following table’)
Soalan d (‘Question d’)
Ramalkan bilangan
beluncas pada minggu ke-5.
(‘Predict the number of caterpillars on the 5th week.’)
Jawapan (‘Answer’) :
22 ekor beluncas (’22 caterpillars.’)
Contoh Soalan dan Jawapan iv (‘Example iv’):
Tahun 2010, Kertas soalan
Sains, Bahagian B, Soalan no 3 (klon)
(‘Year 2010, Science paper, Section
B, Question no 3 (clone)’)
Memperoleh jawapan daripada
jadual-rajah yang diberi.
(‘Get the answer based on the table-diagram given’)
Pemerhatian dicatatkan
dalam jadual berikut :
(‘The observations are recorded in the
following table’)
Contoh Soalan dan Jawapan v (‘Example v’):
Tahun 2011, Kertas soalan
Sains, Bahagian B, Soalan no 3 (klon)
(‘Year 2011, Science paper, Section
B, Question no 3 (clone)’)
Memperoleh jawapan daripada gambar
rajah-pemerhatian yang diberi.
(‘Get the answer based on the diagram-observation given’)
Ini adalah keputusan
penyiasatan :
(‘These are the result’)
Soalan c (‘Question c’)
Ramalkan apa yang akan
berlaku jika sekeping polisterin dimasukkan ke dalam bekas.
(‘Predict what will happen if a
piece of polystyrene is put into the container.’)
Jawapan (‘Answer’) :
Polisterin akan terapung
di permukaan air (’Polystyrene wil float on the surface of water.’)
Contoh Soalan dan Jawapan vi (‘Example ii’):
Tahun 2005, Kertas soalan
Sains, Bahagian B, Soalan no 3 (klon)
(‘Year 2005, Science paper, Section
B, Question no 3 (clone)’)
Memperoleh jawapan daripada gambar
rajah-fakta/teori/konsep yang diberi.
(‘Get the answer based on the diagram-fact/theory/consept given’)
Ini adalah keputusan
penyiasatan :
(‘These are the result’)
Contoh Soalan dan Jawapan vii (‘Example i’):
Tahun 2013, Kertas soalan
Sains, Bahagian B, Soalan no 4 (klon)
(‘Year 2013, Science paper, Section
B, Question no 4 (clone)’)
Memperoleh jawapan daripada gambar
rajah-fakta/teori/konsep yang diberi.
(‘Get the answer based on the diagram-fact/theory/consept given’)
Rajah menunjukkan masa di
dua tempat yang berbeza di Bumi pada satu tarikh yang sama :
(‘Diagram shows the times at two different
places on the Earth on the same date.’)
Soalan d (‘Question d’)
Ramalkan masa di lokasi T.
(‘Predict the time at location T.’)
Jawapan (‘Answer’) :
12.00 tengah hari (’12.00 p.m.’)
Bagaimana soalan diajukan (‘How the question asked’)
*Berdasarkan
soalan – soalan sebenar Kertas Sains UPSR (‘As
in the Exact UPSR Science Paper’)
Berdasarkan
jadual (no jadual), ramalkan
bilangan kematian disebabkan oleh kanser paru – paru pada tahun 2009 (jawab
mengikut kehendak soalan).
(‘Based on Table (table no.), predict the number of deaths caused by lung
cancer in the year 2009 (answer according to the question). ’)
Ramalkan jumlah daya yang digunakan untuk
memutarkan pinggan jika 20 biji guli digunakan (jawab mengikut kehendak soalan).
(‘Predict the amount of force used to spin the plate if 20 marbles are
used (answer according to the question).’)
Jika lapisan minyak dibuang, apakah pemerhatian yang
dijangkakan?
(‘If the layer of oil is removed, what is the
expected observation?.’)
Artikel ini adalah
HAK CIPTA TERPELIHARA©imzaroncikgusains
Tiada ulasan:
Catat Ulasan