Ahad, 8 Disember 2013

Perkara atau Soalan Bahagian B - Inferens (siri 6)

INFERENS/SEBAB (‘Inference/reason’)

Penerangan (‘Explaination’)

Penerangan yang logik atau interpretasi suatu pemerhatian.
(‘An logical explanation or interpretation of an observation’)

Apa saja perkara yang ada di dalam minda, perkara yang difikirkan, perkara atau perkataan yang tidak dinyatakan dalam soalan (teori, konsep atau fakta Sains), boleh digunakan sebagai inferens.
(‘Anything that in your mind, things that you think (Science theories, concepts or facts), can be used as inference’)


Apa saja teori, konsep atau fakta Sains yang dipelajari dalam sukatan matapelajaran Sains sekolah rendah, boleh digunakan sebagai inferens.
(‘All Science theories, Science concepts or Science facts that you have learned in Science syllabus primary school, can be used as inference’)

Bagaimana hendak menjawab (‘How to answer’)

Cara 1 (‘Method 1’)
Pemboleh ubah bergerak balas atau diukur dan huraiannya (pemerhatian) kerana perkara yang difikirkan yang boleh dijadikan sebagai faktor/sebab untuk menerangkan pemerhatian.
(‘The thing that is observed or measured and the ‘describe about wto’ because the things that you think that can be the factors/reasons to explain the observation’)

Contoh : Kecerahan mentol dalam litar X adalah yang paling cerah kerana jumlah tenaga elektrik dalam litar X adalah yang paling banyak.
(‘Example : The brightness of the bulb in circuit X is the brightest because the amount of electrical energy in circuit X is the most’)



Cara 2 (‘Method 2’)
Tidak perlu menyatakan pemerhatian (jika pemerhatian telah dinyatakan atau soalan pemerhatian telah ditanya pada soalan sebelumnya), hanya nyatakan terus inferens.
(‘No need to state the observation (if the observation is already stated in the question or the question has been asked in the early question), only state the inference’)

Contoh : Litar X mempunyai jumlah tenaga elektrik paling banyak. 
(‘Example : Circuit X has the most electrical energy’)





Bagaimana soalan diajukan (‘How the question asked’)
*Berdasarkan soalan – soalan sebenar Kertas Sains UPSR (‘As in the Exact UPSR Science Paper’)

Anda perlu memahami gaya soalan.
(‘You have to understand the pattern of the questions given.’)

Gaya 1 (‘Pattern 1’)
Soalan A minta pemerhatian; sila berikan pemerhatian.
(‘Question A asking for observation; state the observation.’)

Soalan B minta sebab/inferens; sila berikan inferens
(‘Question B asking for reason/inference; state the inference.’)
Contoh :
a. Beri pemerhatian anda tentang roti – roti di dalam penyiasatan ini.
(‘Give your observation about the breads in this investigation.’)

b. Nyatakan satu sebab (inferens) tentang pemerhatian anda.
(‘State one reason (inference) about your observation.’) -  xPKS


Gaya 2 (‘Pattern 2’)           
Soalan menanyakan soalan berikan inferens tanpa ada soalan yang bertanyakan pemerhatian sebelumnya; sila berikan pemerhatian diikuti inferens.
(‘Question asking for inference no question asking for observation previously; state observation followed by inference’)
Contoh : Nyatakan satu sebab (inferens) berdasarkan maklumat – maklumat ini. - PKS
(‘State one reason (inference) based on these information.’)


Gaya 3 (‘Pattern 2’)           
Soalan menanyakan soalan berikan inferens merujuk kepada salah satu/semua Pemboleh ubah bergerak  balas (PB)/apa yang diubah, yang disebut; sila berikan pemerhatian diikuti inferens
(‘Question asking for inference refer to one/all of the responding variable/what is observred WTO mentioned; state observation followed by inference’)
Contoh :
i. Beri satu sebab (inferens) tentang pertambahan kehadiran kulapuk pada S
(‘Give one reason (inference) about the presence of mould on S.’)

ii. Nyatakan satu sebab (inferens) tentang masa yang diambil oleh J dan K.
(‘State one reason (inference) about the time taken by J and K.’)
- PKS

Gaya 4 (‘Pattern 4’)           
Soalan menanyakan soalan berikan inferens berdasarkan pemerhatian; sila berikan inferens terus.
(‘Question asking for inference refers to the observation; state the inference only’)
Contoh : Berikan satu sebab (inferens) untuk pertambahan bilangan kematian akibat kanser paru – paru (pemerhatian) - xPKS
(‘Give one reason (inference) for the increasing in the number of deaths caused by lung cancer.’)


Gaya 5 (‘Pattern 5’)           
Soalan menanyakan soalan berikan inferens berdasarkan pemboleh ubah bergerak balas (PB)/apa yang diperhati; sila berikan pemerhatian dan diikuti dengan inferens.
(‘Question asking for inference refers to responding variable/what is observed (wto); state the observation and then followed by the inference’)
Contoh : Nyatakan satu sebab (inferens) tentang perbezaan masa di R dan S (Pemboleh ubah bergerak balas PB) - PKS
(‘State one reason (inference) for the difference of time at R and S’)


Gaya 6 (‘Pattern 6’)
Soalan Beri dua sebab (inferens) berdasarkan pemboleh ubah bergerak balas (PB)/apa yang diperhati;, sila berikan inferens sahaja.
(‘The question asked Give two reasons (inference) refers to responding variable/what is observed (wto), state the inferences only’)

i.  ____________________________________

ii. ____________________________________
Contoh : Beri dua sebab (inferens) tentang perbezaan masa yang diambil antara dua kaedah itu. - xPKS
(‘Give two reasons (inference) for the difference in time taken between the two methods’)

i.  ____________________________________

ii. ____________________________________


Gaya 7 (‘Pattern 7’)           
Soalan menanyakan soalan berikan inferens merujuk kepada fakta/konsep/teori Sains; sila berikan pemerhatian diikuti dengan inferens.
(‘Question asking for inference refers to facts/consept/theory of Science; state the observation and then followed by the inference’)
Contoh : Berikan satu sebab (inferens) tentang sifat udara berdasarkan pemerhatian dalam penyiasatan ini. - PKS
(‘Give one reason (inference) about the property of air based on the observation in this investigation.’)




Gaya 8 (‘Pattern 8’)
(i) Berikan satu sebab (inferens) mengapa berudu di dalam bekas itu mati.
(‘Give one reason (inference) why the tadpoles in the container died.’)

(ii) Nyatakan satu pemerhatian untuk menyokong jawapan kamu dalam soalan di atas.
(‘State one observation to support your answer in the question above.’)

Selepas ini, tujuan penyiasatan...


Artikel ini adalah HAK CIPTA TERPELIHARA©imzaroncikgusains

Kembali ke Mukadimah, Bahagian B

Tiada ulasan:

Catat Ulasan