Penerangan (‘Explaination’)
Penerangan
yang logik atau interpretasi suatu pemerhatian.
(‘An logical explanation or interpretation of
an observation’)
Apa saja perkara yang ada di dalam minda, perkara yang
difikirkan, perkara atau perkataan yang tidak
dinyatakan dalam soalan (teori, konsep atau fakta Sains), boleh
digunakan sebagai inferens.
(‘Anything that in your mind, things that you
think (Science theories, concepts or facts), can be used as inference’)
Apa saja teori, konsep
atau fakta Sains yang dipelajari dalam sukatan matapelajaran Sains sekolah
rendah, boleh digunakan sebagai inferens.
(‘All Science theories, Science concepts or
Science facts that you have learned in Science syllabus primary school, can be
used as inference’)
Bagaimana hendak menjawab (‘How to answer’)
Cara 1 (‘Method 1’)
Pemboleh
ubah bergerak balas atau diukur dan huraiannya (pemerhatian) kerana perkara
yang difikirkan yang boleh dijadikan sebagai faktor/sebab
untuk menerangkan pemerhatian.
(‘The thing that is observed or
measured and the ‘describe about wto’ because the things that you think that
can be the factors/reasons to explain the observation’)
Contoh : Kecerahan
mentol dalam litar X adalah yang paling cerah kerana jumlah tenaga elektrik dalam litar X adalah
yang paling banyak.
(‘Example : The brightness of the bulb in
circuit X is the brightest because the amount of electrical energy in circuit X
is the most’)
Cara 2 (‘Method 2’)
Tidak
perlu menyatakan pemerhatian (jika pemerhatian telah dinyatakan atau
soalan pemerhatian telah ditanya pada soalan sebelumnya), hanya nyatakan terus inferens.
(‘No need to state the observation
(if the observation is already stated in the question or the question has been
asked in the early question), only state the inference’)
Contoh : Litar X
mempunyai jumlah tenaga elektrik paling banyak.
(‘Example : Circuit X has the most electrical
energy’)
Bagaimana soalan diajukan (‘How the question asked’)
*Berdasarkan
soalan – soalan sebenar Kertas Sains UPSR (‘As
in the Exact UPSR Science Paper’)
Anda perlu memahami gaya soalan.
(‘You have to understand the pattern
of the questions given.’)
Gaya 1 (‘Pattern 1’)
Soalan A minta
pemerhatian; sila berikan pemerhatian.
(‘Question A asking for observation;
state the observation.’)
Soalan B minta
sebab/inferens; sila berikan inferens
(‘Question B asking for reason/inference;
state the inference.’)
Contoh :
a. Beri pemerhatian anda tentang roti – roti di dalam penyiasatan ini.
(‘Give your observation about the
breads in this investigation.’)
b. Nyatakan satu sebab (inferens) tentang pemerhatian anda.
(‘State one reason
(inference) about your observation.’) - xPKS
Gaya 2 (‘Pattern 2’)
Soalan menanyakan
soalan berikan inferens tanpa ada soalan yang
bertanyakan pemerhatian sebelumnya; sila berikan pemerhatian diikuti
inferens.
(‘Question asking for inference no
question asking for observation previously; state observation followed by
inference’)
Contoh : Nyatakan satu sebab (inferens) berdasarkan maklumat – maklumat ini. - PKS
(‘State one reason
(inference) based on these information.’)
Gaya 3 (‘Pattern 2’)
Soalan menanyakan
soalan berikan inferens merujuk kepada salah satu/semua
Pemboleh ubah bergerak balas (PB)/apa
yang diubah, yang disebut; sila berikan pemerhatian diikuti inferens
(‘Question asking for inference
refer to one/all of the responding variable/what is observred WTO mentioned;
state observation followed by inference’)
Contoh :
i. Beri satu sebab (inferens) tentang pertambahan
kehadiran kulapuk pada S
(‘Give one reason (inference)
about the presence of mould on S.’)
ii. Nyatakan satu sebab (inferens) tentang masa
yang diambil oleh J dan K.
(‘State one reason
(inference) about the time taken by J and K.’)
- PKS
Gaya 4 (‘Pattern 4’)
Soalan menanyakan
soalan berikan inferens berdasarkan pemerhatian;
sila berikan inferens terus.
(‘Question asking for inference
refers to the observation; state the inference only’)
Contoh : Berikan satu sebab (inferens) untuk pertambahan
bilangan kematian akibat kanser paru – paru (pemerhatian) - xPKS
(‘Give one reason (inference)
for the increasing in the number of deaths caused by lung cancer.’)
Gaya 5 (‘Pattern 5’)
Soalan menanyakan
soalan berikan inferens berdasarkan pemboleh ubah
bergerak balas (PB)/apa yang diperhati; sila berikan pemerhatian dan
diikuti dengan inferens.
(‘Question asking for inference
refers to responding variable/what is observed (wto); state the observation and
then followed by the inference’)
Contoh : Nyatakan satu sebab (inferens) tentang perbezaan
masa di R dan S (Pemboleh ubah bergerak balas PB) - PKS
(‘State one reason
(inference) for the difference of time at R and S’)
Gaya 6 (‘Pattern 6’)
Soalan Beri dua sebab
(inferens) berdasarkan pemboleh ubah bergerak balas
(PB)/apa yang diperhati;, sila berikan inferens sahaja.
(‘The question asked Give two reasons
(inference) refers to responding variable/what is observed (wto), state the
inferences only’)
i.
____________________________________
ii. ____________________________________
Contoh : Beri dua sebab (inferens) tentang perbezaan
masa yang diambil antara dua kaedah itu. - xPKS
(‘Give two reasons
(inference) for the difference in time taken between the two methods’)
i.
____________________________________
ii. ____________________________________
Gaya 7 (‘Pattern 7’)
Soalan menanyakan
soalan berikan inferens merujuk kepada fakta/konsep/teori
Sains; sila berikan pemerhatian diikuti dengan inferens.
(‘Question asking for inference
refers to facts/consept/theory of Science; state the observation and then
followed by the inference’)
Contoh : Berikan satu sebab (inferens) tentang sifat
udara berdasarkan pemerhatian dalam penyiasatan ini. - PKS
(‘Give one reason (inference)
about the property of air based on the observation in this investigation.’)
Gaya 8 (‘Pattern 8’)
(i) Berikan satu sebab
(inferens) mengapa berudu di dalam bekas itu mati.
(‘Give one reason (inference) why the
tadpoles in the container died.’)
(ii) Nyatakan satu pemerhatian
untuk menyokong jawapan kamu dalam soalan di atas.
(‘State one observation to support your answer
in the question above.’)
Artikel ini adalah HAK CIPTA
TERPELIHARA©imzaroncikgusains
Kembali ke Mukadimah, Bahagian B
Tiada ulasan:
Catat Ulasan