(‘Some Animals Live In Groups and Others Live
In Solitude/Solitary Animals’)
Kelebihan Bagi Haiwan
Yang Hidup Berkumpulan
(‘Advantages For Animals That Live In Group.’)
Kita
boleh lihat KERJASAMA YANG KUAT dalam
koloni semut di mana terdapat pembahagian tugas yang jelas di kalangan
semut – semut.
(‘We can see a strong cooperation in an ant
colony whereby the division of labour among the ants is very apparent.’)
Terdapat
tiga jenis semut dalam satu koloni semut. Setiap jenis semut mempunyai tugas
yang spesifik.
(‘There are three kinds of ants in a colony.
Each kind of ants has a specific job’)
1.
Permaisuri – menghabiskan masa
hidupnya bertelur.
(‘The Queen – spends her life laying eggs’)
2.
Pekerja – mengumpulkan makanan untuk
ahli – ahli dalam koloni, mempertahan koloni dan membesarkan sarang.
(‘Workers – collect food and feed members in
the colony, defend the colony and enlarge the nest.’)
3.
Tentera – mempertahan koloni
daripada serangan musuh, daripada koloni yang lain.
(‘Soldiers – defend the colony and raid other
colony’)
Antara
contoh lain KERJASAMA antara haiwan ialah :
(‘Other examples of COOPERATION among animals
are’)
#
Sekoloni lebah bekerjasama membina sarang lebah (BEKERJASAMA MEMBINA TEMPAT
BERTEDUH).
(‘A
colony of bees building their beehive together (COOPERATION FOR BUILDING SHELTER)’)
#
Sesetengah spesis ikan membentuk bentuk ikan yang lebih besar – contoh
sekumpulan ikan tuna (BEKERJASAMA UNTUK KESELAMATAN - MELINDUNGI ANTARA SATU
SAMA LAIN DARIPADA MUSUH)
(‘Some species of fish that make a pattern of
a big fish – example, a school of tuna fish (COOPERATION FOR SAFETY – PROTECT
THEMSELVES FROM ENEMIES)’)
Klik
disini untuk melihat gambar – gambar kumpulan ikan
(‘click here to see some picture of school of
fish’)
#
Sekumpulan kuda belang membentuk corak kuda belang yang lebih besar atau
menggunakan belangnya untuk menyorok di dalam belukar (BEKERJASAMA UNTUK
KESELAMATAN - MELINDUNGI ANTARA SATU SAMA LAIN DARIPADA MUSUH)
(‘A herd of zebras forming the pattern of a
bigger zebra or use their stripes hiding in the bushes (COOPERATION FOR SAFETY
– PROTECT THEMSELVES FROM ENEMIES)’)
#
Sekumpulan gajah berjalan bersama (BEKERJASAMA UNTUK KESELAMATAN - MELINDUNGI
ANTARA SATU SAMA LAIN DARIPADA MUSUH)
(‘Walking in groups (COOPERATION FOR SAFETY –
PROTECT THEMSELVES FROM ENEMIES)’)
Video
di bawah menunjukkan contoh haiwan yang hidup secara berkumpulan iaitu sekoloni
semut yang bekerjasama mencari
makanan.
(‘The following video shows an example of
animal that live in group, a colony of ants and how they cooperated together to
look for food.’)
Video
di bawah menunjukkan contoh haiwan yang hidup secara berkumpulan iaitu sekoloni
semut yang bekerjasama membina tempat tinggal mereka iaitu busut semut.
(‘The following video shows an example of animal
that live in group, a colony of ants and how they built their anthill.’)
Video
di bawah menunjukkan busut semut yang ditinggalkan dan para saintis mengkaji
betapa hebatnya semut membina busut mereka.
(‘The following video shows an abandoned
anthill and the scientist studied the amazing inside of the anthill.’)
Video
di bawah menunjukkan contoh haiwan yang hidup secara berkumpulan iaitu sekumpulan
singa dan cara mereka memburu makanan.
(‘The following video shows an example of
animal that live in group, a group of lion and how they hunt for food together.’)
Video
di bawah menunjukkan contoh haiwan yang hidup secara berkumpulan iaitu sekumpulan
kerbau dan cara mereka melindungi diri mereka daripada pemangsa.
(‘The following video shows an example of
animal that live in group, a group herd of buffaloes and how they protect
themselves from predator.’)
Video
di bawah menunjukkan seekor harimau kumbang (cheetah) cuba untuk menangkap
seekor ‘wildebeest’ – sejenis haiwan
yang terdapat di Afrika, tetapi haiwan itu menggunakan kaedah larian yang
mengelirukan untuk melepaskan diri.
(‘The following video shows a cheetah try to
catch a wilderbeest, but the wildebeest managed to escape by running in
different direction to confuse the cheetah.’)
CONTOH – CONTOH DI
ATAS MERUPAKAN INTERAKSI SECARA KERJASAMA ANTARA HIDUPAN - HIDUPAN YANG SAMA
SPESIS. INTERAKSI SECARA KERJASAMA JUGA BOLEH BERLAKU ANTARA HIDUPAN – HIDUPAN
YANG BERLAINAN SPESIS.
(‘Examples above are some interaction
involving cooperation among living things in the same species. Interaction
involving cooperation may happened among the living things in different species’)
Contoh
(‘example’)
Ikan
badut dan ‘anemone’ (‘Clownfish and anemone’)
Ikan
badut memakan hidupan kecil yang boleh mengancam ‘anemone’, dan ‘anemone’
mempunyai tentakel bersengat melindungi ikan badut daripada pemangsanya dan
mereka berkongsi makanan ikan kecil yang dicerna oleh ‘anemone’.
(‘The clownfish feeds on small invertebrates
which otherwise potentially could harm the sea anemone, and in turn the
stinging tentacles of the anemone protect the clownfish from its predators, and
anemone digests dead fish and clownfish gets a share.’)
Kerbau
dan burung gembala kerbau (‘Buffalo and
oxpecker’)
Burung
gembala kerbau makan pijat dan lintah pada bahagian kulit kerbau dan kerbau
bersih
(‘Oxpecker eats ticks and leeches in cracks of
buffalo’s skin and buffalo gets cleaned’)
Mengapa Ada Haiwan
Yang Hidup Secara Menyendiri.
(‘Why there are animals that live in solitary.’)
Video
di bawah menunjukkan contoh haiwan yang hidup secara menyendiri iaitu panda gergasi.
(‘The following video shows an example of
animal that live in solitary, giant panda.’)
Video
di bawah menunjukkan contoh haiwan yang hidup secara menyendiri iaitu harimau bintang dan bagaimana ia memburu
makanan.
(‘The following video shows an example of
animal that live in solitary, a leopard and how she hunt for her food.’)
Video
di bawah menunjukkan contoh haiwan yang hidup secara menyendiri iaitu burung helang dan bagaimana dia memburu
makanan.
(‘The following video shows an example of
animal that live in solitary, an eagle and how she hunt for her food.’)
Video
di bawah menunjukkan contoh haiwan yang hidup secara menyendiri iaitu burung hantu dan bagaimana ia memburu
makanan.
(‘The following video shows an example of
animal that live in solitary, an owl and how she hunt for her food.’)
Video
di bawah menunjukkan contoh haiwan yang hidup secara menyendiri iaitu harimau
dan bagaimana ia menandakan kawasannya.
(‘The following video shows an example of
animal that live in solitary, a tiger and how she marks her territory.’)
Pautan
ke :
Tiada ulasan:
Catat Ulasan