Khamis, 29 April 2010

MESIN RINGKAS (‘Simple Machines’)

Mesin ringkas adalah peralatan mekanikal, yang memudahkan kita mengangkat atau menggerakkan beban, dengan mengubah arah pergerajkan atau meningkatkan nilai atau jarak daya yang dikenakan pada beban. Dalam ayat yang lebih mudah, mesin ringkas adalah alat yang membuatkan kerja kita menjadi senang,
(‘A simple machine is a mechanical device, that makes it easier for us to lift or move a load, by changing the direction or increasing the magnitude or distance of the force applied on a load. In simpler terms, simple machines are tools that make our work easier.’)

Mesin ringkas menggunakan satu daya yang dikenakan untuk melakukan kerja ke atas satu beban. Beberapa mesin ringkas apabila digabungkan bersama untuk membentuk mesin kompleks, akan mengurangkan daya yang diperlukan untuk melakukan ‘kerja’ ke atas beban, seperti mengangkat atau menarik beban.
(‘A simple machine uses a single force that is applied to work against a single load. A number of simple machines when put together to form a complex machine, that further reduces the effort which is required to do 'work' on a load, i.e. to lift or drift a load.’)

Mesin ringkas boleh dikelaskan kepada beberapa kategori :
(‘Simple Machines can be classified into the following categories’)
Tuas (‘Lever’)

Takal (’Pulley’)

Roda dan Gandar (’Wheel and Axle’)

Satah Condong (’Inclined Plane’)

Baji (’Wedge’)

Skru (’Screw’)

Gear (’Gear’)


Ketujuh – tujuh mesin ringkas ini tidak jauh beza antara satu sama lain. Takal, Roda dan gandar dan gear, sebagai contoh, termasuk dalam jenis tuas, baji dan skru adalah dalam jenis satah condong.
(‘These seven machines are not entirely different from each other. Pulleys and wheels and axles, for example, are really special kinds of levers, and wedges and screws are special kinds of inclined planes.’)

Tuas adalah mesin ringkas yang dibuat daripada sebatang kayu yang bebas bergerak pada satu titik tetap yang dipanggil fulkrum. Tuas terdiri daripada tiga bahagian, fulkrum (berbentuk segitiga), beban (lihat bentuk segiempat) dan sebatang rod (kayu panjang).
(‘The lever is a simple machine made with a bar free to move about a fixed point called a fulcrum. The lever consists of three parts. The fulcrum (see the triangle), load (see the rectangular shape) and a rod (see the plank).’)

Tuas boleh dikelaskan kepada tiga kelas. Tuas kelas pertama, tuas kelas kedua dan tuas kelas ketiga.
(‘Levers are classified into three classes. The First Class Lever, Second Class Lever and the Third Class lever.’)

Contoh – contoh tuas adalah seperti gunting, playar, pembuka botol, pemotong kertas, pemegang ais dan penyapu.
(‘The examples of lever are the scissors, pliers, bottle opener, paper cutter, ice tongs and broom.’)

Takal ialah mesin ringkas yang terdiri daripada roda yang berputar pada gandar dan tali.
(‘A pulley is a simple machine made up of a wheel that turns on an axle and rope.’)

Contoh – contoh takal ialah tiang bendera, layar bot dan kren. Takal membolehkan kita menggerakkan objek ke atas, ke bawah dan susur tepi.
(‘Some examples of pulleys are flag poles, sail boats, and cranes. Pulleys let you move objects up, down and sideways.’)

Takal terdiri daripada beberapa jenis seperti takal tetap atau takal yang ditempatkan pada sesuatu. Dengan takal tetap, anda mengubah arah pergerakan daya, tapi bukan pada daya yang diperlukan. Kemudian ada takal bergerak.
(‘There are different types of pulleys such as a fixed pulley or a pulley that stays in the same place. With a fixed pulley, you change the direction of force, not the force needed. Then there’s a moveable pulley.’)

Apabila anda menggunakan takal bergerak yang mana jumlah daya yang diperlukan akan dikurangkan. Kadang kala apabila set –set takal, atau takal berganda atau disebut takal bergabung, digunakan untuk mengangkat objek – objek yang berat.
(‘When you use a moveable pulley the total amount of force that is needed is reduced. Sometimes sets of pulleys, or multiple pulleys, are used to lift heavy objects.’)

Roda dan gandar adalah mesin ringkas yang seterusnya. Gandar akan berputar apabila daya dikenakan pada roda. Kereta, wagon dan peluncur beroda adalah contoh roda dan gandar. Roda dan gandar menggerakkan objek dari satu tempat ke tempat yang lain.
(‘The wheel and axle is a simple machine. The axle will turn when there is force on the wheel. A car, wagon, and roller skates are examples of a wheel and axle. A wheel and axle moves things from place to place.’)

Gear adalah mesin ringkas roda dan gandar yang diubahsuai. Gear merupakan mesin ringkas yang terdiri daripada roda yang mempunyai gigi atau bergerigi.
(‘A gear is a simple machine, a modification of the wheel and axle. A gear is a simple machine that consist of a wheel with teeth.’)

Contoh peralatan yang menggunakan mesin ringkas gear ialah basikal, pemukul telur dan jam tangan mekanikal.
(‘Examples of thing that use gear such as bicycle, egg beater and mechanical wrist watch.’)

Satah condong
ialah mesin ringkas yang mempunyai permukaan rata yang lebih tinggi pada satu bahagian. Satah condong membantu kita menaikkan dan menurunkan sesuatu objek.
(‘An inclined plane is a simple machine that has a flat surface that is higher on one end. Inclined planes help us move things to lower or higher places.’)

Satah condong tidak mempunyai bahagian yang bergerak. Ia mengurangkan daya yang diperlukan untuk menggerakkan objek dari satu ketinggian ke ketinggian yang lain. Ia menjauhkan jarak yang dilalui oleh sesuatu objek.
(‘Inclined planes do not have any moving parts. They decrease the effort of force needed to move an object from one height to another. They do this by increasing the distance over which you or the object must move.’)

Beberapa contoh satah condong adalah penyendal pintu, tanjakan basikal, gelongsor, bukit, tangga escalator dan anak tangga.
(‘Some examples of an inclined plane are door stops, bike ramps, slides, hill, escalator and stairs.’)

Baji adalah juga mesin ringkas. Baji adalah mesin yang membantu untuk menolak dua objek berjauhan. Baji diperbuat kebanyakannya daripada dua satah condong. Pisau, kapak, garpu dan paku adalah contoh – contoh mesin ringkas baji.
(‘A wedge is a simple machine also. A wedge is a machine that helps push two things apart. A wedge, mostly is made of two inclined planes. Knives, axes, forks and nails are examples of a wedge.’)

Skru ialah mesin ringkas yang mana satah condong yang mengelilingi sebatang rod. Skru digunakan untuk menurunkan dan menaikkan objek dan memegang objek bersama. Beberapa contoh skru ialah pengapit, tangga berpilin, alat pemegang paip, penutup bekas dan bicu atau jek.
(‘A screw is a simple machine that has inclined plane wrapped around a rod. Screws are used to lower or raise things and hold things together. Some examples of a screw are clamps, spiral stair cases, wrenches, jar lids and jacks.’)

2 atau lebih mesin ringkas apabila bergabung untuk melaksanakan suatu kerja bersama dikenali sebagai mesin kompleks.
(‘2 or more simple machines when its combined together to execute a work together it is called complex machine.’)

Lihat video di bawah mengenai mesin ringkas :
(‘Watch the following video about the simple machine’)
Bahagian 1



Bahagian 2



Lebih maklumat mengenai mesin ringkas, sila klik di sini : sciencetech simple machines
(‘More information about the simple machines, click here’)

Lebih maklumat mengenai mesin ringkas menerusi laman interaktif, sila klik di sini : edheads simple machines
(‘More information about the simple machines via this interactive web, please click here.’)

sumber rujukan : buzzle, jc-schools, science jrank

16 ulasan:

  1. terima kasig cikgu !
    senang sikit nak wat folio :D

    BalasPadam
  2. Cikgu boleh bagitau fungsinya ?

    BalasPadam
  3. Melalui kesukaran dan memerlukan bantuan kewangan untuk

    * pinjaman korporat
    * individu atau pinjaman peribadi
    * pinjaman perniagaan
    * pinjaman pendidikan

    Anda boleh menghubungi kami dengan email ini: janeoluda@outlook.com dengan maklumat di bawah untuk memproses permohonan anda untuk sekurang-kurangnya € 5000 kepada jumlah maksimum € 50000000 pada kadar 2% tanpa cagaran atau pemeriksaan keselamatan.

    * Nama:
    * Alamat:
    * negara:
    * telefon:
    * umur:
    * pekerjaan:
    * kedudukan diadakan di tempat kerja:
    * Jumlah pinjaman:
    * Tempoh pinjaman:
    * Tujuan pinjaman:
    * Pendapatan bulanan:

    Yang benar,
    Jane Oluda
    CEO / MD
    Rumah kewangan Jane Oluda (JOFH).Melalui kesukaran dan memerlukan bantuan kewangan untuk

    * pinjaman korporat
    * individu atau pinjaman peribadi
    * pinjaman perniagaan
    * pinjaman pendidikan

    Anda boleh menghubungi kami dengan email ini: janeoluda@outlook.com dengan maklumat di bawah untuk memproses permohonan anda untuk sekurang-kurangnya € 5000 kepada jumlah maksimum € 50000000 pada kadar 2% tanpa cagaran atau pemeriksaan keselamatan.

    * Nama:
    * Alamat:
    * negara:
    * telefon:
    * umur:
    * pekerjaan:
    * kedudukan diadakan di tempat kerja:
    * Jumlah pinjaman:
    * Tempoh pinjaman:
    * Tujuan pinjaman:
    * Pendapatan bulanan:

    Yang benar,
    Jane Oluda
    CEO / MD
    Rumah kewangan Jane Oluda (JOFH).

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. Apakah kelas tuas kepada kereta baby

    BalasPadam
  6. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    BalasPadam
  7. tapi cikgu mcm mana nak tau kenapa gigi tu boleh dimasukkan dalam kum baji???????

    BalasPadam
  8. ARE YOU IN NEED OF A PROFESSIONAL HACKER?(CATCHING A CHEATING SPOUSE, RECOVERY OF LOST FUNDS, WEBSITE HACK...)
    High prolific information and Priviledges comes rare as i would be sharing with you the best insight you wish you heard years before now. As it's been understood that what people don't see, they will never know.
    Welcome to the Global KOS hacking agency where every request on hacking related issues are met within a short period of time.
    If your shoe fits in any of the requested services below, you will be assigned to a designated professional hacker who is systematically known for operating on a dark web V-link protocol.
    The manual operation of this hackers is to potentially deploy a distinguished hacking techniques to penetrating computers and various type of database system to meet your request. Penetration of computing systems are achieved using software tools like Ransomeware, SQL/Keylogger injection. botnet, trojan and DDOS attacks.
    Providing value added services to clients as a hacker has been our sustaining goal.
    Are you faced with cyber challenges like
    ● Hacking into the mobile phone of a cheating spouse.✅ This type of hack helps you track every move of your cheater as we are bent on helping you gain full remote access into the cheater's mobile phone using a trojan clone cracking system to penetrate their social media platforms like Facebook, whatsapp, snapchat etc.
    ●Recovery of lost funds:✅.It saddens our mind when client expresses annoyance or dissatisfaction of unethical behaviours of scammers.
    with a diverse intercall XX breacher software enables you track the data location of a scammer. Extracting every informations on the con database, every requested information required by the globalkos would be used to tracking every transaction, time and location of the scammer using this systematic tracking base method.
    ●Credit Score Upgrade:✅Due to our transformed changes on Equifax tracking , upgrading of credit score are backed by our cyber tech breaching licence, This hacking process drastically generates you an undestructive higher credit score which correlates to a higher level of creditworthiness. The time frame for upgrading a credit score requires eighteen(18) hours
    ● BITCOIN GENERATOR:✅ (Higher job profile). This involves using the ANTPOOL Sysytem drifting a specialized hardware and software implementing tool in slot even-algorithms to incentivize more coins into your wallet which in turn generates more coins exponentially like a dream at a specified intervals.
    Other suberb services rendered by the globalkos are
    • Email hacks📲
    • Hacking of websites.📲
    • Uber free payment hacks.📲
    • website hack.📲
    Our strength is based on the ability to help you fix cyber problems by bringing together active cyber hacking professionals in the GlobalkOS to work with.
    For more inquiries and prolific Hacking services visit
    Clarksoncoleman(at)gmail • com.
    Theglobalkos(at)gmail •com.
    ©Global KOS™
    2030.

    BalasPadam
  9. DO YOU NEED A PERSONAL/BUSINESS/INVESTMENT LOAN? CONTACT US TODAY VIA WhatsApp +19292227023 Email drbenjaminfinance@gmail.com

    HELLO
    Loan Offer Alert For Everyone! Are you financially down and you need an urgent credit/financial assistance? Or are you in need of a loan to start-up/increase your business or buy your dream house. Are you in search of a legit loan? Tired of Seeking Loans and Mortgages? Have you been turned down by your banks? Have you also been scammed once? Have you lost money to scammers or to Binary Options and Cryptocurrency Trading, We will help you recover your lost and stolen bitcoin by our security FinanceRecovery Team 100% secured, If you are in financial pains consider your financial trauma over. We Offer LOANS from $3,000.00 Min. to $30,000,000.00 Max. at 2% interest rate NO MATTER YOUR CREDIT SCORE. GET YOUR INSTANT LOAN APPROVAL 100% GUARANTEED TODAY VIA WhatsApp:+19292227023 Email: drbenjaminfinance@gmail.com


    BalasPadam