(‘Science UPSR Year 6 Animals That Are Facing the Threat of Extinction (No. 1) SUGGESTED ANSWERS’)
Fikir! (‘think!’) :
Konsep dan Fakta Sains (‘Science concept and facts’)
1. Spesis yang terancam adalah spesis
yang mana populasiya berisiko untuk pupus; bilangan spesis semakin berkurang.
(‘An
endangered species is a population of species which is at risk of becoming
extinct; the number of species decreases.’)
2. Banyak haiwan dan tumbuhan di Bumi
ini berhadapan dengan ancaman kepupusan disebabkan oleh aktiviti manusia
seperti :
a) pembalakan haram dan berlebihan (pembalakan tanpa lesen atau di luar kawasan
yang dibenarkan, untuk mendapat keuntungan cepat),
b) pemburuan haram dan berlebihan
(menjual bahagian haiwan dan tumbuhan yang bernilai),
c) pembangunan berlebihan (pertanian,
kawasan perumahan, kawasan industri).
(‘Many
animal and plant species in this world face the threat of extinction because of
human activities such as :
a) illegal and
excessive logging (Logging without licenses or logging outsides licensed areas),
b) illegal and
excessive hunting (the sale of valuable animal and plant parts,
c) excessive
development (farming, housing area, industrial area.’)
3. Kemusnahan habitat adalah hasil
daripada aktiviti manusia mengancam secara besar - besaran spesis – spesis
tertentu.
(‘The
destruction of habitats as a result of these human activities has greatly
endangered certain species.’)
4. Antara langkah – langkah pemuliharaan
dan pemeliharaan haiwan dan tumbuhan ialah : a) pembalakan terpilih, b)
mewartakan hutan simpan, c) penguatkuasaan undang – undang.
(‘Some
of the steps taken to conserve and preserve animals and plants : a) selective
logging, b) replanting, c) enforcement of laws .’)
Rajah di bawah
menunjukkan bilangan haiwan Y di hutan dari tahun 1992 hingga 2008.
(‘Diagram below shows the number of animal Y in the forest from 1992 to
2008.’)
Fikir! (‘think!’) :
Kenalpasti dulu pemboleh ubah – pemboleh
ubah.
(‘Firstly,
identify the variables.’)
Dari tahun 1992 hingga 2008 – perkara yang dikawal, berbeza tahun dan yang
ditentukan pada awal siasatan, ayat kunci untuk mengenal pasti pemboleh
ubah dimanipulasikan (PM)/apa yang diubah!
(‘from 1992 - 2008 – things that we
controlled, different year and it was determined at the beginning of the
investigation, the key sentences to help us to identify the manipulated
variable/what is changed (WTC)’)
Bilangan haiwan Y – bilangan menunjukkan parameter yang diukur, ayat ini merupakan ayat kunci untuk mengenal pasti pemboleh ubah
bergerak balas (PB)/apa yang direkodkan!
(‘the number of animal
Y – the number is the parameter that we measured, this sentences is the key
sentences to help us to identify the responding variable/what is observed (WTO)’)PEMBOLEH UBAH BERGERAK BALAS (PB)/APA YANG DIPERHATI :
(‘Responding variable/What is observed (wto)’)
Bilangan haiwan Y (‘The number of animal Y’)
PEMBOLEH UBAH DIMANIPULASIKAN
(PM)/APA YANG DIUBAH :
(‘Manipulated variable/What is changed (wtc)’)
Bilangan tahun (‘The number of
year’)
a) Nyatakan (‘State’)
(i) apa yang diubah (pembolehubah dimanipulasikan) dalam penyiasatan ini
(‘what is changed (manipulated variable) in this investigation’)
(i) apa yang diubah (pembolehubah dimanipulasikan) dalam penyiasatan ini
(‘what is changed (manipulated variable) in this investigation’)
Jawapan (‘Answer’) :
Bilangan tahun
(‘The number of year.’)
(‘The number of year.’)
(ii) apa yang diperhati (pembolehubah bergerak balas) dalam penyiasatan ini
(‘what is observed (responding variable) in
this investigation’)
Jawapan (‘Answer’) :
Bilangan haiwan Y
(‘The number of animal Y.’)
(‘The number of animal Y.’)
(iii) apa yang ditetapkan (pembolehubah dimalarkan) dalam penyiasatan ini
(‘what is kept the same (constant variable) in
this investigation’)
Jawapan (‘Answer’) :
Jawapan (‘Answer’) :
Tempat penyiasatan
(‘The place of investigation.’)
(‘The place of investigation.’)
Penyiasatan dijalankan di tempat yang
sama iaitu di hutan. Hutan tidak dilabelkan A atau B.
(‘The
investigation was held in the same place in the same forest. The firest was not
labelled A or B.’)
b) Kenal pasti pola
bilangan haiwan Y dari 1992 hingga 2008.
(‘State the trend in the number of animal Y
from 1992 to 2008.’)
Jawapan (‘Answer’) :
Semakin berkurang
(‘Decreased.’)
c) Berikan sebab (inferens)
untuk menerangkan jawapan bagi soalan di atas.
(‘Give a reason (inference) to explain
the trend that you have stated in the question above.’)
Jawapan (‘Answer’) :
Habitat
bagi haiwan Y telah dimusnahkan.
(‘The habitat of animal Y was destroyed.’)
Pola sudah menunjukkan pemerhatian pada
soalan terdahulu.
(‘Trend
is the observation in the previous question.’)
d) Apa yang akan berlaku pada haiwan Y jika masalah
ini berlarutan hingga 2012?
(‘What will happen to animal Y if the number
above continues to 2012?’)
Jawapan (‘Answer’) :
Haiwan Y
akan mengalami kepupusan
(‘Animal Y will extinct.’)
Peringkat selepas terancam adalah
kepupusan.
(‘After
facing extinction is extinct.’)
e) Berdasarkan jawapan di atas apakah yang perlu dilakukan
supaya masalah ini tidak berterusan.
(‘Based on your answer in the question above,
what should be done so as not going.’)
Jawapan (‘Answer’) :
Pembalakan
terpilih
(‘Selective logging.’)
f) Nyatakan hubungan antara
tahun penyiasatan dengan bilangan haiwan Y.
(‘State the relationship between the year of
investigation and the number of animal Y.’)
Jawapan (‘Answer’) :
Semakin
bertambah bilangan tahun, semakin berkurang bilangan haiwan Y.
(‘The number of year increases, the number of animal Y decreases.’)
g) Tulis satu pemerhatian untuk
penyiasatan di atas.
(‘Write one observation for the
investigation above.’)
Jawapan (‘Answer’) :
Bilangan haiwan Y semakin
berkurang
(‘Dthe number of animals Y
decreases.’)
h) Apakah tujuan penyiasatan
ini?
(‘State the purpose (aim) of this
investigation?’)
Jawapan (‘Answer’) :
Untuk mengkaji hubungan antara bilangan tahun
dengan bilangan haiwan Y.
(‘To investigate the relationship between the
number of year and the number of animal Y.’)
i) Apakah kesimpulan yang
boleh dibuat daripada penyiasatan ini?
(‘What conclusion can be made from this
investigation?’)
Jawapan (‘Answer’) :
Jika
kawasan hutan tidak ditebang, maka bilangan haiwan dalam hutan boleh dikekalkan.
(‘If the forest is not cut, so the number of
animal in the forest can be sustain.’)
Fikir! (‘think!’) :
Jawapan dalam bentuk ayat hipotesis.
(‘Answer
in form of hypothesis sentence.’)
Assalammualaikum Cikgu, saya wakil dari sebuah syarikat penerbitan buku. Jika tidak keberatan, cikgu ada tak contact no guru yang berminat untuk menjadi penulis buku latihan dskp tahun 5 terbitan 2015. Jika ada, boleh la email pada saya aniznur@gmail.com untuk maklumat lanjut. Terima kasih
BalasPadamBabi
Padam