Penerangan (‘Explaination’)
Melibatkan penggunaan
deria – deria kita untuk mengenal pasti dan menggambarkan ciri – ciri objek.
(‘Involves the use of our senses to identify
and describe an objects’ properties’)
Menggunakan 5 deria
kita - apa yang kita lihat (mata), apa
yang kita hidu (hidung), apa yang kita rasa (lidah), apa yang kita sentuh (kulit)
dan apa yang kita dengar (telinga).
(‘By using our 5 senses - what we see (eyes),
what we smell (nose), what we taste (tongue), what we feel (skin) and what we
hear (ears)’)
Bagaimana hendak menjawab (‘How to answer’)
1. Menyatakan dan
memberitahu apa yang dilihat, hidu, rasa, sentuh dan dengar – menerangkan
secara terus ciri – ciri objek.
(‘State and tell what you can see, smell,
taste, feel and hear – directly explain the object’s properties’)
Contoh : Epal itu berwarna merah, Durian
mempunyai duri tajam.
(‘Examples : The apple is red in color, The
durian has sharp thorns’)
2. Membuat perbandingan – apabila
melibatkan 2 objek/benda.
(‘Make comparison – when 2 objects/ things
involved’)
Contoh (‘Examples’):
Mentol dalam litar X
adalah lebih cerah daripada mentol dalam litar Y. – jika melibatkan 2 litar X
dan Y
(‘The bulbs in circuit X are brighter than the
bulbs in circuit Y – if there are 2 circuits, X and Y’)
Bilangan tompok hitam
pada roti A adalah lebih banyak daripada bilangan tompok hitam pada roti B – jika
melibatkan 2 roti A dan B.
(‘The number of black spots on bread A is more
than the number of black spots on bread B – if there are 2 breads A and B’)
3. Menyatakan perkara yang ‘paling’ (superlatif) – apabila lebih daripada 2 objek/benda yang terlibat.
(‘State the most or the greatest (superlative)
– when there are more than 2 objects/things involved’)
Contoh (‘Example’):
Mentol dalam litar X
adalah paling terang – melibatkan 3 litar X,
Y, Z.
(‘The bulbs in circuit X are the brightest –
when there are 3 circuits X, Y, Z’)
Bilangan tompok hitam
pada roti A adalah paling banyak –
melibatkan 3 roti A, B, C.
(‘The number of black spots on bread A is the
most – when there are 3 breads A, B, C’)Bagaimana soalan diajukan (‘How the question asked’)
*Berdasarkan
soalan – soalan sebenar Kertas Sains UPSR (‘As
in the Exact UPSR Science Paper’)
1. Cadangkan satu pemerhatian untuk
menyokong sebab (inferens) di soalan di atas.
(‘Suggest one observation to support
the reason (inference) in the question above’)
2. Tulis satu pemerhatian untuk
menyokong sebab (inferens) di soalan di atas.
(‘Write one observation to support the
reason (inference) in the question above’)
3. Nyatakan satu pemerhatian untuk
menyokong sebab (inferens) di soalan di atas.
(‘State one observation to support the
reason (inference) in the question above’)
4. Tulis satu pemerhatian tentang keadaan anak – anak ayam dalam kotak J (pemboleh
ubah bergerak balas/apa yang diperhati) untuk menyokong sebab (inferens)
di soalan di atas.
(‘Write one observation on the condition of the chicks in box J (responding
variable/what to observed) to support the reason (inference) in the
question above’)
Artikel ini adalah HAK CIPTA
TERPELIHARA©imzaroncikgusains
Terima kasih ...berkongsi teknik..
BalasPadam