Selasa, 7 Disember 2010

Sesetengah Haiwan Hidup Berkumpulan Dan Sesetengahnya Hidup Bersendirian.. bah 2

(‘Some Animals Live In Groups and Others Live In Solitude/Solitary Animals’)

Kelebihan Bagi Haiwan Yang Hidup Berkumpulan
(‘Advantages For Animals That Live In Group.’)



Kita boleh lihat KERJASAMA YANG KUAT dalam koloni semut di mana terdapat pembahagian tugas yang jelas di kalangan semut – semut.
(‘We can see a strong cooperation in an ant colony whereby the division of labour among the ants is very apparent.’)


Terdapat tiga jenis semut dalam satu koloni semut. Setiap jenis semut mempunyai tugas yang spesifik.
(‘There are three kinds of ants in a colony. Each kind of ants has a specific job’)
1. Permaisuri – menghabiskan masa hidupnya bertelur. (‘The Queen – spends her life laying eggs’)


2. Pekerja – mengumpulkan makanan untuk ahli – ahli dalam koloni, mempertahan koloni dan membesarkan sarang.
(‘Workers – collect food and feed members in the colony, defend the colony and enlarge the nest.’)


3. Tentera – mempertahan koloni daripada serangan musuh, daripada koloni yang lain.
(‘Soldiers – defend the colony and raid other colony’)

Antara contoh lain KERJASAMA antara haiwan ialah :
(‘Other examples of COOPERATION among animals are’)

# Sekoloni lebah bekerjasama membina sarang lebah (BEKERJASAMA MEMBINA TEMPAT BERTEDUH).
(‘A colony of bees building their beehive together (COOPERATION FOR BUILDING SHELTER)’)

# Sesetengah spesis ikan membentuk bentuk ikan yang lebih besar – contoh sekumpulan ikan tuna (BEKERJASAMA UNTUK KESELAMATAN - MELINDUNGI ANTARA SATU SAMA LAIN DARIPADA MUSUH)
(‘Some species of fish that make a pattern of a big fish – example, a school of tuna fish (COOPERATION FOR SAFETY – PROTECT THEMSELVES FROM ENEMIES)’)

Klik di sini untuk melihat gambar – gambar kumpulan ikan (‘click here to see some picture of school of fish’)

# Sekumpulan kuda belang membentuk corak kuda belang yang lebih besar atau menggunakan belangnya untuk menyorok di dalam belukar (BEKERJASAMA UNTUK KESELAMATAN - MELINDUNGI ANTARA SATU SAMA LAIN DARIPADA MUSUH)
(‘A herd of zebras forming the pattern of a bigger zebra or use their stripes hiding in the bushes (COOPERATION FOR SAFETY – PROTECT THEMSELVES FROM ENEMIES)’)

# Sekumpulan gajah berjalan bersama (BEKERJASAMA UNTUK KESELAMATAN - MELINDUNGI ANTARA SATU SAMA LAIN DARIPADA MUSUH)
(‘Walking in groups (COOPERATION FOR SAFETY – PROTECT THEMSELVES FROM ENEMIES)’)

Video di bawah menunjukkan contoh haiwan yang hidup secara berkumpulan iaitu sekoloni semut yang bekerjasama mencari makanan.
(‘The following video shows an example of animal that live in group, a colony of ants and how they cooperated together to look for food.’)



Video di bawah menunjukkan contoh haiwan yang hidup secara berkumpulan iaitu sekoloni semut yang bekerjasama membina tempat tinggal mereka iaitu busut semut.
(‘The following video shows an example of animal that live in group, a colony of ants and how they built their anthill.’)



Video di bawah menunjukkan busut semut yang ditinggalkan dan para saintis mengkaji betapa hebatnya semut membina busut mereka.
(‘The following video shows an abandoned anthill and the scientist studied the amazing inside of the anthill.’)



Video di bawah menunjukkan contoh haiwan yang hidup secara berkumpulan iaitu sekumpulan singa dan cara mereka memburu makanan.
(‘The following video shows an example of animal that live in group, a group of lion and how they hunt for food together.’)



Video di bawah menunjukkan contoh haiwan yang hidup secara berkumpulan iaitu sekumpulan kerbau dan cara mereka melindungi diri mereka daripada pemangsa.
(‘The following video shows an example of animal that live in group, a group herd of buffaloes and how they protect themselves from predator.’)



Video di bawah menunjukkan seekor harimau kumbang (cheetah) cuba untuk menangkap seekor ‘wildebeest’ – sejenis haiwan yang terdapat di Afrika, tetapi haiwan itu menggunakan kaedah larian yang mengelirukan untuk melepaskan diri.
(‘The following video shows a cheetah try to catch a wilderbeest, but the wildebeest managed to escape by running in different direction to confuse the cheetah.’)



CONTOH – CONTOH DI ATAS MERUPAKAN INTERAKSI SECARA KERJASAMA ANTARA HIDUPAN - HIDUPAN YANG SAMA SPESIS. INTERAKSI SECARA KERJASAMA JUGA BOLEH BERLAKU ANTARA HIDUPAN – HIDUPAN YANG BERLAINAN SPESIS.
(‘Examples above are some interaction involving cooperation among living things in the same species. Interaction involving cooperation may happened among the living things in different species’)

Contoh (‘example’)

Ikan badut dan ‘anemone’ (‘Clownfish and anemone’)

Ikan badut memakan hidupan kecil yang boleh mengancam ‘anemone’, dan ‘anemone’ mempunyai tentakel bersengat melindungi ikan badut daripada pemangsanya dan mereka berkongsi makanan ikan kecil yang dicerna oleh ‘anemone’.
(‘The clownfish feeds on small invertebrates which otherwise potentially could harm the sea anemone, and in turn the stinging tentacles of the anemone protect the clownfish from its predators, and anemone digests dead fish and clownfish gets a share.’)

Kerbau dan burung gembala kerbau (‘Buffalo and oxpecker’)

Burung gembala kerbau makan pijat dan lintah pada bahagian kulit kerbau dan kerbau bersih
(‘Oxpecker eats ticks and leeches in cracks of buffalo’s skin and buffalo gets cleaned’)


Mengapa Ada Haiwan Yang Hidup Secara Menyendiri.
(‘Why there are animals that live in solitary.’)


Video di bawah menunjukkan contoh haiwan yang hidup secara menyendiri iaitu panda gergasi.
(‘The following video shows an example of animal that live in solitary, giant panda.’)



Video di bawah menunjukkan contoh haiwan yang hidup secara menyendiri iaitu harimau bintang dan bagaimana ia memburu makanan.
(‘The following video shows an example of animal that live in solitary, a leopard and how she hunt for her food.’)



Video di bawah menunjukkan contoh haiwan yang hidup secara menyendiri iaitu burung helang dan bagaimana dia memburu makanan.
(‘The following video shows an example of animal that live in solitary, an eagle and how she hunt for her food.’)



Video di bawah menunjukkan contoh haiwan yang hidup secara menyendiri iaitu burung hantu dan bagaimana ia memburu makanan.
(‘The following video shows an example of animal that live in solitary, an owl and how she hunt for her food.’)



Video di bawah menunjukkan contoh haiwan yang hidup secara menyendiri iaitu harimau dan bagaimana ia menandakan kawasannya.
(‘The following video shows an example of animal that live in solitary, a tiger and how she marks her territory.’)



Pautan ke :
Interaksi antara hidupan – intro
(‘Interaction among living things - Intro’)

Sesetengah Haiwan Hidup Berkumpulan Dan Sesetengahnya Hidup Bersendirian.. bah 1
(‘Some Animals Live In Groups and Others Live In Solitude/Solitary Animals’)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan